Btw-aangifte via Mijn Belastingdienst Zakelijk mogelijk niet verstuurd

Als er gebruik gemaakt wordt van het nieuwe portaal Mijn Belastingdienst Zakelijk voor de btw-aangifte, dan kan het zijn dat de aangifte wel is ingevuld, maar niet is verzonden. Dat laat de Belastingdienst weten.

Handeling vergeten
De reden dat de aangifte niet verzonden wordt, is omdat de gebruikers een belangrijke handeling vergeten zijn. Om btw-aangifte via het portaal te kunnen doen, moet eerst ingelogd zijn bij DigiD. Na het invullen van de aangifte moet de klant opnieuw inloggen met DigiD om de aangifte te versturen. De laatste stap wordt soms vergeten.

Brief
De Belastingdienst heeft een brief naar de betreffende ondernemers gestuurd om hen te wijzen op de niet verzonden aangifte. Hiermee wil de fiscus voorkomen dat zij een naheffingsaanslag met boete krijgen.

Status controleren
Om zelf te controleren of de btw-aangifte is verstuurd kan de klant kijken bij het tabblad ‘Omzetbelasting’ binnen Mijn Belastingdienst Zakelijk. Hier staat onder ‘Openstaande btw-aangiften’ wat de status is. Als bij de status ‘nog insturen’ of ‘nog ondertekenen’ staat, dan is de aangifte nog niet verstuurd. De uiterste datum voor het insturen van de btw-aangifte is 7 februari 2019.

Bron: Nextens